Charette

Kunst is van oudsher een belangrijk onderdeel van de levenskwaliteit in Knokke-Heist.
Naast de bijna 90 galerijen en musea, zijn er ook tientallen kunstwerken op het openbaar domein. Die kunstwerken zijn soms uitgegroeid tot echte iconen, die deel zijn van de trots van onze inwoners en tweedeverblijvers. Maar het tonen van hedendaagse kunst op straat en langs het strand komt ook met uitdagingen.

Van 19 tot 21 september 2022 gingen vijf internationale experten in gesprek met politiek verantwoordelijken en medewerkers van de gemeente, in een zogenaamde ‘charette’, een werkwijze die vaak gebruikt wordt om na te denken over stadsvernieuwingsprojecten. De centrale vraag: hoe kan kunst in de openbare ruimte van Knokke-Heist op lange termijn verder ontwikkeld worden.

Van wereldniveau en topkwaliteit
De experten, Directeur Dirk Snauwaert van het kunstencentrum Wiels, Directeur Suzanne Swarts van het Museum Voorlinden in Wassenaar, architect Paul Robbrecht, kunstenaar Thomas Lerooy en directeur Griet Ivens van het Cultuurcentrum Ter Dilft, kwalificeerden van onze 48 monumentale kunstwerken er 2 als werken van wereldniveau: ‘Het betoverde Rijk’ van René Magritte in het Casino en ‘Le Dragon’ van Niki de Saint Phalle in de Zoutelaan.

Daarnaast duidden ze 15 werken aan met het label ‘topkwaliteit. Daarbij zijn bekende werken als ‘De Wuivende Krabben’ (Panamarenko, Zegemeer), ‘Veiligheidspost’ (John Körmerling, Zeedijk thv het Lichttorenplein), ‘Ask the animals and they will teach you’ (Jeremy Deller, Van Bunnenplein), ‘AVL-mannen’ (Joep Van Lieshout, A. Hansplein) of de ‘Mikado Streetlamp Tower’ (Tadashi Kawamata, AZ Zeno).

De experts pleiten ook voor het herstel, dan wel weghalen, van ‘If you go down in het woods today’ van Fortuyn/O’ Brien in het Joseph Stübbenpark, en van ‘Labirynth & Pleasure Garden’ van Jan Vercruysse in het IJzerpark. ‘Western’ van Dirk Zoete op de hoek van Dorpsstraat en Dudzelestraat in Westkapelle dient verder afgewerkt te worden en de ‘Reddersstoel’ van Kris Martin verdient een open plaats op het strand die in de zomer niet gemaskeerd wordt door strandcabines.

Focus op topkwaliteit geïntegreerd binnen een stedenbouwkundige strategie
De deskundigen vinden dat Knokke-Heist vanuit zijn geschiedenis, patrimonium en doelpubliek beslist dient in te zetten op een beeldenbeleid dat in de toekomst nog duidelijkere keuzes maakt met focus op topkwaliteit. Kunst hoeft niet overal maar enkel als het potentieel heeft om een echte betekenisgever van een bepaalde plek te worden. Goede voorbeelden zijn de ‘Lemuren/Koppen’ van Franz West in combinatie met de heraanleg van het Rubensplein, of ‘Hospitality’ van Barry Flanagan in het Zwin- en duinenlandschap. Het expertenteam houdt dan ook een sterk pleidooi om kunstintegratie zoveel mogelijk binnen een stedenbouwkundige strategie te kaderen.